Pierwszym celem ajurwedy jest zachowanie zdrowia zdrowych. Rasayany stosuje się
w ajurwedzie jako terapię profilaktyczną. Pomagają w opóźnieniu procesu starzenia dzięki czemu żyjemy dłużej w zdrowiu mając dobrą odporność.
Dobrą odporność uzyskuje się dzięki poprawie trawienia, metabolizmu, potrawie krążenia oraz zdrowiu na poziomie umysłu.
Słowo rasayana składa się z dwóch słów Rasa i Ayana.
Rasa – oznacza esencję odżywczą (ahara rasa) lub pierwsza tkankę ufrmowaną
w chronologicznym porządku formowaniu tkanek.
Ayana – kanał, korzytarz, kanały w ciele
Rasayanę definijuje się jako lek (włączając w to np. moralne postępowanie i styl życia),
który przyczynia się do formowania dobrej jakości i ilości tkanek (dhatus).
Odpowiedniej jakosci i ilości tkanki są podstawą dobrej odporności a dobra odporność
to życie wolne od chorób.
Rasayany wspomagają formowanie dobrej jakości ojas. Ojas jest esencją wszystkich tkanek (dhatus). Dobrej jakości i ilości ojas gwarantuje zdrowie na pziomie fizycznym i umysłowym.
Kiedy zażywamy lek ziołowy to jego rasa (smak), guna (właściwość), veerya (potencja), vipaka(efekt potrawienny) etc. przenoszony jest do każdej części ciała.
Rasayany to takie metody i substancje, które pozwalają gunon (właściwością) zawartym
w leku dostać się do każdej komórki w ciele i przyczynić się do wzrostu ayu (długości zycia), bala (wytrzymałości i odporności), veerya (potencji i wigoru) oraz vaya sthairya (działanie opóźniające proces starzenia).
Rasayany wspomagają również proces odbudowy organizmu po przebytej chorobie.
Widzimy więc jak szerokie spektrum działania mają Rasayany:
- Poprawiają odporność
- Spowalniją proces starzenia
- Działają profilaktyczne
- Wzmacnają i odmładzają tkkanki
- Przedłużają życie
- Wzmacniaja organy zmysłów
- Zapewniają dobra pamięć i intelekt
- Nadają ciału blasku
- Spełniaja rolę afrodyzjaków
Jak istotną rolę w leczeniu ajurwedyjskim ogrywają rasayany podkreśla fakt iż poświęcona jest im odrębna gałąź.
Według ajurwedy rasayany działają najlepiej po przebytej panchakarmie (procesie oczyszczania). Uważa się że terapia rasayanami nie daje dobrych rezultatów kiedy ciało,
nie zostało oczyszczone z toksyn.
Jednak działanie rasayan jest znacznie głębsze niż tylko poprawa zdrowia, o zdrowie należy dbać dla dobra społeczeństwa. „Długowieczność, będąca efektem stowania rasayan, ma
w rozumienu ajurwedy posłużyć człowiekowi do tego, by jak najdłużej mógł wspierać innych swoją dojrzałością, mądrościa i wiedzą” jak pisze dr Partap Chauhan w swojej książce „Ajurweda, jak dbać o siebie i być zdrowym”.
Jak już zostało wspomniane rasayany to nie tylko leki ziołowe, rasayaną może być także aktywność fizyczna (ćwiczenia, joga medytacja czy modlitwa) i dieta (owoce, mleko, migdały czy sklarowane masło).
Rasayaną jest również właściwe postępowanie oraz postawa życiowa. Ajurweda uważa
że właściwe i moralne postępowanie działa jak rasayana. Można odżywić zarówno ciało jak
i umysł. W takim przypadku mówimy o aachr rasayana, rozróżniamy dwa rodzaje sadvritta czyli prawe i moralne postepowanie oraz kala terapia poprzez sztukę.
Sadvritta to sposób w jaki zachowujemy się wobec innych osób oraz otaczającego nas środowiska. Możemy powiedzieć iż jest to unikalny w ajurwedzie kodeks postepowania, pomocny w uzyskaniu lepszego zdrowia jednostki. Uczy jak zachować się w sferze osobistej
i publicznej. Pomaga rozóżnić dobro od zła. Jest to szacunek do osób starszych,
do nauczycieli, przestrzeganie zasad wyznawanej religii, troska o środowisko. Postawa wdzięczności.
Poprzez odpowiednie postępowanie staramy się oczyścić nasze stany emocjonalne ekstrawertyczne, kiedy jesteśmy w porządku wobec innych i natury to oczyszcza się nasze ciało emocjonalne
Kala natomiast jest w nas, to rodzaj sztuki, którą pragniemy w sobie rozwijać, dzięki niej oczysczamy stany emocjonalne ukryte głaboko w nas.
Rodzaje kala: pisanie (pamietnik, wiersze, opowiadanie), śpiewanie, tańczenie, aktorstwo (granie na scenie), granie na instrumencie muzycznym.
Połączenie się z artystą, który jest wewnątrz każdego z nas daje spokój na poziomie umysłu.